Duurzame Voeding

Het dieet van de stereotiepe kotstudent bestaat uit pita, frieten, pizza en de maaltijden in de studentenresto’s. Helaas eet je als student vaak ongezonde voeding, heb je meer oog voor je budget en kijk je niet altijd naar de ecologische aspecten van de voeding. Even een wake-up call: de impact van onze voeding op het milieu en de klimaatsverandering is enorm! Toch is veel van de voeding in de studentenrestaurants niet duurzaam genoeg. Terwijl er zonder veel moeite of extra kost toch nog heel wat gedaan kan worden: meer seizoensgroenten op het menu, meer vegetarische schotels op donderdag en minder grote porties vlees zijn alvast een stap in de goede richting. Ben je als milieubewuste student ook op zoek naar een alternatief voor thuis? Kies voor een seizoensgroentepakket: tegen een uiterst democratische prijs krijg je een duurzaam groentepakket, op maat gemaakt van de student. Bovendien kan je in de toekomst kiezen voor het extra vegetarisch broodje in de studentenrestaurants. Word ook zelf een bewuste eter! De tien geboden

  • Gij zult duurzaam leren koken! Bereken de voetafdruk van je maaltijd en gebruik de recepten aangeboden door het groentepakketten team op facebook!
  • Gij zult creatief wezen met seizoensgroenten. Er zijn veel goede redenen om groenten en fruit van het seizoen te eten. Je bespaart er heel wat energie mee en je beperkt de CO2-uitstoot. Bovendien leer je op deze manier de ‘vergeten’ groenten weer te appreciëren.
  • Gij zult lokale groenten en fruit aankopen. Je kan de hele wereld terugvinden in je winkelkar. Het transport van deze goederen kost heel veel energie, met een hoge CO2-uitstoot tot gevolg. Kijk daarom op het etiket naar het land van herkomst, koop je producten bij hoevewinkels of natuurwinkels, of kies voor de wekelijkse groentepakketten.
  • Gij zult biologische producten eren. Tegenwoordig kan je bijna in elke winkel voor biologische producten kiezen. Het kost net iets meer, maar de voordelen zijn niet te onderschatten. Biologische voeding is in vele gevallen gezonder, diervriendelijker, eerlijker geteeld en ook gewoon lekkerder!
  • Gij zult op donderdag voor vegetarische voeding opteren. Besluit voortaan om een dag in de week geen vlees of vis te eten. Donderdag wordt zonderdag en dus ook gezonderdag.
  • Gij zult minder vis eten of kiezen voor duurzame vis. Vele gezondheidscampagnes schreeuwen het uit: eet meer vis, omega 3-vetzuren beschermen je tegen hart en vaatziekten. Toch zitten er vaak giftige stoffen in vis. Bovendien zijn vele vissoorten met uitsterven bedreigd door overbevissing. Ga dus voor minder vis of duurzame vis!
  • Gij zult een bewuste vleeseter worden. Kies eerder voor kip of gevogelte in de plaats van rundvlees. Wereldwijd draagt de veehouderij bij tot 12% van de uitstoot van CO2. Een biologische kip stoot heel wat minder broeikasgassen uit dan een koe. De keuze is duidelijk.
  • Gij zult eens een vegetarische etentje uitproberen. Het moet niet altijd vlees zijn. Er zijn tal van lekkere vegetarische recepten te vinden op het internet. Organiseer daarom eens een vegetarische kookavond met je vrienden. Zo kan je radicale vleeseters overtuigen dat vegetarische gerechten ook lekker kunnen zijn.
  • Gij zult een vertrouwde pint vereren. Verkies boven wodka en gin liever een fles wijn of een pint! De wodka en gin moeten vaak van de andere kant van de wereld worden overgevlogen. Word dus milieubewust dronken en kies voor een pintje of een Franse wijn.
  • Gij zult u een groentepakket aanschaffen!